Talent roku – Emilia Martin w PixHouse
Zapraszamy na wystawę laureatki konkursu Talent Roku 2023.
The blue of the far distance | Emilia Martin
miejsce: Galeria Pix.House ul. Głogowska 35a Poznań
termin: 24.11 – 14.12.2023
otwarcie wystawy: 24.11.2023 | 17:00
oprowadzanie autorskie: 24.11.2023 | 18.00
Wystawa czynna w czwartki od godz. 17:00 do 20:00 – wejście przez księgarnię Pix.house.
wstęp wolny
”The blue of the far distance” to długofalowa, artystyczna eksploracja relacji między ludźmi a gwiaździstym niebem w erze wszechobecnego zanieczyszczenia światłem. Pracując nad badaniami, instynktownie podążając z nurtem procesu twórczego, Emilia odwiedziła liczne amatorskie obserwatoria. W jednych niebo stawało się zbyt jasne, by dostrzec cokolwiek, w innych artystka zobaczyła ręcznie zbudowane planetaria skrzętnie ukryte na sufitach prywatnych pokoi, farm i szop.
Emilia zainspirowana koncepcją ręcznie tworzonych reprezentacji wszechświata buduje swoje własne kosmiczne uniwersum, pełne nadziei i spekulacji na temat tego, jak mogłaby wyglądać nasza rzeczywistość. Projekt “The blue of the far distance” to zatem bezpieczne miejsce ucieczki, kolaż pełen kosmosów w ludzkiej skali oraz zderzenie tego, co codzienne i wyjątkowe.
Emilia Martin (urodzona w 1991 roku w Polsce, obecnie mieszka i pracuje w Hadze, Holandia) to artystka zafascynowana historiami i mitami oraz tym, w jaki sposób kształtują one nasze rzeczywistości. W swoich pracach Emilia wykorzystuje fotografię, dźwięk i tekst, eksplorując granice między różnymi mediami. Artystka dorastała w dwóch skrajnie różnych rzeczywistościach: na farmie swojej babci ulokowanej na wschodzie Polski, gdzie panowały pradawne wierzenia i mity, a także na Śląsku — przemysłowym regionie w zachodniej Polsce, gdzie życie codzienne było ukształtowane przez patriarchalne i ekstraktywistyczne wartości. Zderzenie tych dwóch światów stworzyło przestrzeń, która inspiruje artystkę i wpływa na jej twórczość. W swoim pracach Emilia tka realia oparte na feministycznych założeniach troski o naturalne środowisko i niezaburzone współistnienie.
organizator: Fundacja Pix.house | https://pix.house/
wsparcie kuratorskie: Adrian Wykrota
Wystawa realizowana w ramach projektu „PIX.LAB – edukacyjne laboratorium fotografii” współfinansowanego przez Miasto Poznań i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
Bert Degenaar, a Dutch antique collector with a particular interest in astronomical objects holds a representation of the moon entirely made of gold with a single diamond representing the place of the first steps of Neil Armstrong. The diamond makes me wonder, how much is a human fascination with space focused around conquering it?
I visited Los Angeles which is one of the most light polluted places in the US in 2015. As the urban legend states, once during the electricity cut the city went completely dark and the milky way appeared back on the sky. The citizens were so frightened by the alien object on the sky that many of them kept on reporting it to the police throughout the night. The stars I used for the collage are a scan from the book published in the 1924 titled "The Book of the Heavens" by Mary Proctor. Mary Proctor wanted to follow the footsteps of her father and become an astronomer, yet it was impossible for her because of her gender. She instead became a great populariser of astronomy writing multiple books about astronomy for both adults and children.
Through the photographic manipulation of an image with the use of the long exposure I explore the theme of what visibility means in the anthropocentric reality I inhabit. With the use of long exposure I created a visual reflection on the link between visibility and light. While the light in the image creates a shape in such a way that it suggests connection to a vision of a person portrayed it is also blinding, makes it impossible for us to see a person's face or anything around. With the image I hope to criticise the anthropocentric perception of vision and light.