Przejdź do treści Przejdź do stopki

Przegląd fotografii w technikach dawnych i alternatywnych

28 kwietnia 2023 / godz. 18.00 / Galeria DOLNA | / Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach ul. Kapitulna 2, 25-011 Kielce

„Przegląd fotografii w technikach dawnych i alternatywnych” odbywa się w Galerii Dolnej BWA w Kielcach już po raz trzeci – a po raz drugi w ramach Festiwalu Fotograficznego FOTOPERYFERIE, którego jest istotną częścią. Ta istotność polega na wypełnianiu formuły tego nowego kieleckiego Festiwalu, który z założenia penetruje i przedstawia „obrzeża – peryferie” szerokiego nurtu fotografii artystycznej. To tam właśnie sytuują się kreacje artystyczne tworzone zarówno w technikach dawnych i alternatywnych, jak i te – z kategorii sztuki współczesnej – w których fotografia pełni rolę jednego z istotnych środków wyrazu.
Sam „Przegląd fotografii w technikach dawnych i alternatywnych” – z częściowymi modyfikacjami – odbywa się według zasad ustalonych przez twórców jego koncepcji: Janusza Drobisza i Damiana Gaszczyka, którzy uprzednio realizowali go w śląskich galeriach Katowic, Zabrza i Bytomia.

Paweł Roman, apple, mokry kolodion


Zważywszy na rosnącą z roku na rok liczbę uczestników – w tegorocznej edycji to 67 osób, które zgłosiły do wystawy w sumie 303 fotografii – te „peryferie” jawią się jako przestrzeń niezwykle pojemna. Pojemna nie tylko ilościowo, ale także jakościowo, czego dowodzi pełnia różnorodności zarówno oryginalnych technik jak i indywidualnych postaw artystycznych.
W zbiorze 225 prac, z których ostatecznie została sformowana wystawa, zawierają się wszystkie główne tematy dotykane przez fotografię: od krajobrazu, również urbanistycznego, poprzez portrety, akty, martwe natury aż po kompozycje o charakterze symbolicznym i abstrakcyjnym. Twórcy fotografii w „technikach dawnych” w sposób naturalny rezygnują z często dynamicznego i pełnego szczegółów dokumentu i tematów, których istotą jest żywa kolorystyka – czyli tych, które najlepiej sprawdzają się realizowane na typowych papierach fotograficznych, dających gwarancje ostrości i precyzji. Ich głównym celem bowiem jest wykorzystanie szczególnych efektów plastycznych, oferowanych przez specyfikę wybranej techniki, niejednokrotnie dodatkowo obciążonych dużą dozą przypadkowości.
Nieprzewidywalność – ale i niepowtarzalność kolejnych odbitek w dużej mierze stanowi o ich wartości i unikatowości. To także sprawia, że praca nad każdym zdjęciem to rodzaj pełnej przygód podróży, w której pozornie oswojona droga niejednokrotnie zaskakuje i otwiera się na nowe przestrzenie. Sprawdza się też i tutaj powiedzenie że „podróże kształcą”; dogłębna znajomość chemicznych odczynników, form i czasów naświetlania, gatunków papieru, filtrów i innych technologicznych subtelności przychodzi wraz z doświadczeniem i uczeniem się na własnych błędach… Na pewno ten rodzaj fotografowania i opracowywania zdjęć uczy cierpliwości, niezwykle istotnej w żmudnym procesie zmagania się z oporną – i często dosłownie toksyczną – chemiczną materią.

Remigiusz Krzyk, Brama do marzeń, cyjanotypia tonowana


Wydaje się, że jedną z przyczyn wyraźnego renesansu popularności dawnych technik fotograficznych jest poniekąd „odcieleśnienie” fotografii w technikach cyfrowych. Podobne tendencje – i wynikające z podobnego powodu – zauważalne są także w grafice artystycznej. Dialog artysty z materią, budowanie obrazu: fotograficznego, graficznego i każdego innego, w drodze kompromisu pomiędzy jej ograniczoną fizycznością a ideową autorską koncepcją, twórcze otwarcie się na działania przypadku, jest procesem niezwykle fascynującym. To proces, który wiedzie każdego artystę do samopoznania, do wgłębiania się we własną podświadomość – i do wzbogacania świadomości o potrzebną mu unikatową wiedzę; także tę o samym sobie. Formalna i treściowa różnorodność, plastyczna atrakcyjność, oryginalność, a także wyraźne indywidualne cechy każdej ze zgromadzonych na Przeglądzie prac, świadczą o tym, że ich twórcy zarówno tę wiedzę, jak i głęboką artystyczną świadomość zdecydowanie osiągnęli.


Stanisława Zacharko-Łagowska – kurator

Katarzyna Navarra
Katarzyna Rybczyńska, Skorymi stopy
Paweł Żemełko, kościół
Małgorzata Sajkiewicz, Przenikanie 2, Guma dwuchromianowa
Iwona Suszycka, Przerwana, Van Dyke

Uczestnicy wystawy:
Małgorzata Bilicka, Zuzanna Borucka, Monika Cichoszewska, Piotr Duszejko, Joanna Fedorowicz, Adam Fleks, Mariusz Gajewski, Damian Ganszczyk, Łukasz Gietka, Arkadiusz Golosz, Anna Grabowska, Tomasz Grzyb, Sylwester Hawrył, Mariusz Hertmann, Krzysztof Jan Heyke, Monika Jarecka,
Justyna Anna Jasica, Katarzyna Kalua Kryńska, Marzena Kolarz, Jacek M. Kozłowski, Przemysław Kruk, Remigiusz Krzyk, Piotr Kucharczyk, Zuzanna Kulesa, Piotr Langman, Ewa Laskowska, Katarzyna Łata, Izabela Maciusowicz, Monika Michalczewska, Mirosław Miranowicz, Michał Moroz, Andrzej Najder, Katarzyna Navarra, Izabella Niemira, Mirosław Niesyto, Małgorzata Nowak, Piotr Olszowski, Alina Ostrowska, Greg Ostrowski, Wojciech Paciura, Maciej Pastuszka, Katarzyna Pietka, Dominika Popiołek, Mirosław Radomski, Paweł Roman, Kamila Rosińska, Katarzyna Rybczyńska, Małgorzata Sajkiewicz – Kręt, Monika Sobczak, Janusz Sochacki, Dariusz Stefaniak, Agnieszka Stefańska, Krzysztof Strzoda, Tomasz Susuł, Iwona Suszycka, Piotr Szudra, Lech Szymanowski, Paweł Tomczyk, Marek Wesołowski , Piotr Wiktor Węcławski, Andrzej Wiktor, Barbara Wilk, Tomasz Wójcicki, Ksawery Wróbel, Anna Wróblewska, Paweł Żemełko.

Skomentuj

This Pop-up Is Included in the Theme
Best Choice for Creatives
Purchase Now