Przejdź do treści Przejdź do stopki

„Kwartalnik Fotografia” nr 42 już jest!

Dzisiaj rano przyjechał do nas nakład najnowszego numeru. Niezwłocznie przystąpiliśmy do pakowania, etykietowania i wysyłki. Jak zapewnia InPost, pierwsi Czytelnicy otrzymają ulubione pismo fotograficzne już w poniedziałek, 14 sierpnia. Kto nie zamówił KF 42 w przedsprzedaży, może to zrobić nadal.

Spis treści „Kwartalnika Fotografia” nr 42

Wystarczy wejść TUTAJ i zamówić. Naprawdę warto – zacytujmy tu w całości Wstępniaka Piotra Nowaka, który jest redaktorem prowadzącym tego numeru:

Mamy sierpień, czas wakacji, odpoczynku i przyjemnej pogody. Nie dla wszystkich. Wojna nie robi przerwy na wakacje, nie bierze urlopu i nie obchodzi ją pogoda za oknem. Numer 42 zaczynamy dwoma „opowieściami” o wojnie, wojnie w Ukrainie. Marek M. Berezowski nie tylko przybliża okrutny świat wojny, ale również opisuje ją w formie dziennika. Niesamowite fotografie i ogromna empatia. 

Dwukrotny Laureat Grand Press Photo za najlepsze zdjęcie 2022 i 2023, Wojciech Grzędziński, zgodził się odpowiedzieć na kilka pytań. Odpowiedzi i poruszające zdjęcia Grzędzińskiego nie pozostawiają złudzeń co do tego, co dzieje się  za naszą wschodnią granicą. 

Fot. Wojciech Grzędziński

42-200 Jacentego Dędka to pełne wrażliwości „portrety podwójne”, które stają się lustrami miasta, ludzi w poszukiwaniu tożsamości. Jurek Orawski z kolei porusza tematykę nieśmiertelności i pamięci kamienia na przykładzie dwóch projektów Jakuba Byrczka. Negatywy z lat 70. przedstawiające nieistniejącą już hałdę Piłsudskiego w Jaworzanie oraz fotografie otworkowe wykonane przy użyciu kamieni we współpracy z dziećmi. Oba projekty po upływie wielu lat łączy miejsce i kamień. O odrębności czasowej i światopoglądzie wschodniego pogranicza w fotografiach Tadeusza Żaczka rozprawia Zbigniew Tomaszczuk. Czarno-białe, świetnie skomponowane, wręcz filmowe kadry Żaczka są mimo wszystko bardzo wrażliwą dokumentacją prawosławnego świata po polskiej stronie Bugu. 

Waldemar Śliwczyński pochyla się nad „dokumentacją przeszłości” Tomasza Mielecha. Próba ocalenia znikających miejscowości za pomocą fotografii wydaje się na razie jedyną rzeczą, którą można obecnie zrobić dla terenów przyległych do kopalni Turów. Taro Moberly z Kalifornii fotografuje miejsce do którego przeprowadził się w 2015, a jest nim Kioto w Japonii. Prace fotografa przybliża nam Agata Mayer. 

Twórczość Grzegorza Przyborka, na marginesie jego dużej wystawy podczas Fotofestiwalu przybliża Elżbieta Łubowicz.

Aleksandra Śliwczyńska-Kupidura pisze o Abzgram i nieoczywistościach szkolnych Karoliny Wojtas oraz wystawie, która odbyła się w C/O Berlin. Trochę dobrego nastroju dostarczają nam portrety grupowe w wykonaniu Romana Franca. O zdjęciach człowieka, który jest adoptowanym synem Czerwonego Konia, szamana z plemienia Navajo, a którego prace wiszą między innymi w Museum of Fine Arts w Houston czy Museum of Modern Art w Rio de Janeiro, napisał niezastąpiony Vladimír Birgus.

Fot. Tomasz Tomaszewski

Dwugłos Birgus-Szalast do cyklu Arkadiusza Goli – Czarno-biała ziemia, to niesamowite fotografie z Górnego Śląska mające w sobie niemałą dawkę pozytywnych wibracji w krainie, gdzie dla wielu osób nie ma zbyt wiele powodów do uśmiechu. Cykl rozmów otwiera wywiad Igi Niewiadomskiej z Tomaszem Tomaszewskim na temat jego najnowszej książki The World Is Where You Stop. Następnie mamy rozmowę Moniki Piotrowskiej z redaktorami PHOTONEWS / Zeitung für Fotografie – opiniotwórczego czasopisma fotograficznego w Niemczech. Waldemar Śliwczyński zapytał Marka Szyryka, czy fotografii potrzebne jest słowo. 

Anka Gregorczyk i Waldemar Śliwczyński podsumowali tegoroczny Fotofestiwal w Łodzi, który odbył się pod hasłem Nadzieja/Hope. Relacje z wystawy Kontakty 2023, która odbyła się w Jeleniogórskiej BWA oraz Wszechnicy Fotograficznej przedstawił także Waldemar Śliwczyński.  Dla tych, których pasjonuje historia fotografii, ważną wystawą w 2023 roku była Fotografika. Fotografia artystyczna w Polsce 1927–1978, której kuratorami byli Adam Mazur i Łukasz Gorczyca. Prezentujemy polemikę krytyków – Krzysztofa Jureckiego i Weroniki Kobylińskiej, którym odpowiada Adam Mazur. W dziale Portfolio Młodych prezentujemy Milenę Soporowską i jej związki okultyzmu ze środowiskiem domowym w interesujących i abstrakcyjnych pracach. Na koniec zapraszamy do zapoznania się z recenzjami książek.  

Fot. Arkadiusz Gola

Życzę miłej lektury oraz zapraszam na naszą stronę internetową, gdzie prócz artykułów czekają na Was archiwalne numery KF, książki i odbitki kolekcjonerskie. Numer wzbogaca „Przegląd”, periodyk Szkoły Fotografii Karola. Następny numer KF na jesień, w listopadzie 2023.

Skomentuj

This Pop-up Is Included in the Theme
Best Choice for Creatives
Purchase Now