Mariusz Śmiejek – Not Surrendering
wernisaż godzina 19.00 / 19.05.2023 – 10.06.2023 / Galeria Centrala / Plac Ratajskiego 6a, 61-726 Poznań
spotkanie autorskie 20.05.2023 o godzinie 18.00 / warsztaty fotograficzne 20-21.05.2023
Pierwsze co przychodzi na myśl wspominając konflikt w Irlandii Północnej to działalność terrorystyczna Irlandzkiej Armii Republikańskiej, i dla wielu z nas wiąże się to z daleką przeszłością. Lecz dla mieszkańców Ulsteru “Kłopoty” to codzienność oraz funkcjonowanie w środowisku, które zmaga się z transpokoleniową traumą spowodowaną ponad 30 letnim konfliktem zakończonym w 1998 r.
“Not Surrendering” zbliża nas do prawie zupełnie nieznanej grupy społecznej, która z różnych powodów została zmarginalizowana przez Brytyjskich polityków, rodzinę królewską i media głównego nurtu.
Dzięki determinacji i cierpliwemu zdobywaniu zaufania w bardzo hermetycznym środowisku, podczas ponad dziesięcioletniej obserwacji, powstał unikalny obraz życia codziennego Brytyjskich lojalistów.
Książka “Not Surrendering” jest wizualną opowieścią o walce lojalistów o własną tożsamość w post konfliktowej Irlandii Północnej. Dokumentalna narracja wprowadza nas w życie codzienne Brytyjskiej klasy pracującej oraz członków jej nielegalnych grup paramilitarnych, jeszcze do niedawna uznawanych za organizacje terrorystyczne, które ciągle mają uznanie, sieją strach i kontrolują prowincję.
Dodatkowo poprzez skupienie się na rejestracji przestrzeni w której żyją bohaterowie książki i specyfice “architektury klatki”, mającej zadanie oddzielić Brytyjczyków od Irlandczyków, fotografie podkreślają również psychologiczny stan oblężenia mieszkańców dzielnic klasy pracującej Irlandii Północnej. Historia obrazuje również atmosferę beznadziei towarzyszącej kolejnym pokoleniom uwięzionym obyczajowo i mentalnie w nieprzepracowanych traumach przeszłości od której nie udaje im się uwolnić.
Publikacja i wystawa ma na celu przybliżyć wiedzę na temat procesów integracji społeczeństw post konfliktowych, poróżnionych ze sobą ze względów terytorialnych, narodowościowych i religijnych.
Podkreśla problemy związane z trudnościami z jakimi spotykają się projekty pozarządowe skupione na pracy z trudną młodzieżą z rodzin bezpośrednio zaangażowanych w konflikt, która werbowana jest do organizacji paramilitarnych lub zorganizowanych grup przestępczych.
Materiał obrazuje również problemy pojawiające się podczas narodowych obchodów związanych z tożsamością, podczas których członkowie organizacji paramilitarnych w sposób ostentacyjny sieją nienawiść do swoich Irlandzkich sąsiadów, co bezpośrednio wpływa na indoktrynacje najmłodszych którzy czynnie biorą udział w licznych wydarzeń tego typu.
W 2023 roku mija 25 rocznica podpisania Umowy Wielkopiątkowej która zakończyła konflikt w Irlandii Północnej, jest to idealny moment by podkreślić znaczenie czasu jaki jest potrzebny w pracy na terenach post konfliktowych by spróbować przywrócić stabilizację w życiu społecznym.
First layers of pallets at the Conway street bonfire. The most engaged constructors often spent a t least several hours daily on site; sometimes they start mustering up materials as early as January: wooden pallets, furniture or anything which can be set afire. Everything is gathered not far from the target site on which the towers will arise. Some of the bonfire structures contain quite a few tires, annually triggering stormy discussions in the local media about environmental protection; this, in turn, becomes a major argument against the British community of Northern Ireland. Year after year, step by step, community workers and NGO's work with local residents to remove tires from bonfires. Across the whole of Northern Ireland a few hundred structures come into existence each year, built in the British working-class neighbourhoods to commemorate an English victory over the Irish in the 1690 Battle of the Boyne. Belfast 2018
The 1st of July parade on the occasion of the Battle of the Somme. One of the dozens of Loyalist bands marching in the streets of East Belfast, in the background a controversial mural representing the UVF paramilitary organization with the red violet flag of its 1912 forces flying just to the left.
Although the conflict between Irish and British in Northern Ireland officially ended in 1998 with the Good Friday Agreement, after 23 years of peace process – echoes back recurrently and significantly to this day. Even if the conflict’s amplitude has significantly weakened, deep hate divides most parts of the province. According to the Independent Reporting Commission report there are 12.500 existing British, illegal paramilitary members, formed during the conflict with the express intention of fighting the IRA. Those groups are still active and control most of the areas. Third generation from working class districts, still have big problem with unemployment, and since The Troubles the number of people who commit suicide in last two decades, is larger than people who been killed during the conflict. It clearly shows that the United Kingdom doesn't know how to fix it. From 2007 to 2013, the EU spent € 2.4 billion on peace projects in the region and set community-building initiatives for 2014-20 (up to € 229 million) on projects aimed at integrating Protestants and Catholics. After Brexit day, 31st January 2020 the United Kingdom is no longer a member of the European Union with an economic border at the Irish sea, which indicates that Ulster in the future will be part of Ireland. The majority of loyalists are against Irish unity, and British paramilitaries called Boris Johnson’s deal with the EU a "Betrayal act". Whatever the longer-term implications, Brexit with the sea border will create an immediate crisis for the peace process. Picture description: Tourists come to Belfast and from the distance of double-deckers watch the reality of divisions in the city. This is the longest "peace wall" in Belfast, dividing Catholics from Protestants. Belfast 2010
Only a seweral pro-Brexit members of the public gathered at the front gates of Stormont Parliament Buildings for a 'Brexit Celebration' event at 11pm. In referendum, England and Wales voted to leave but London, Northern Ireland and Scotland voted to stay. As a result the overwhelmingly majority of Irish nationalists voted to remain in the EU while Ulster loyalists voted to leave. Most of the loyalists and british illegal paramilitaries called the Boris Johnson deal with EU, with border at the Irish sea as "Betrayal act".
O warsztatach
Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję przyjrzeć się warsztatowi pracy fotografa jak również popracować nad tworzonymi przez siebie cyklami zdjęć dzięki indywidualnym i grupowym konsultacjom.
Na podstawie projektów dokumentalnych autora zrealizowanych w Irlandii Północnej, we Włoszech i w Ghanie dowiecie się m.in.:
– w jaki sposób przygotować się do realizacji projektów długoterminowych
– z czego czerpać inspiracje podczas poszukiwania tematów reportaży
– jak sporządzić plan pracy by nie pominąć jego ważnych elementów
– jak dobrać odpowiedni sprzęt do realizacji oraz do obróbki zdjęć
– poruszymy również zagadnienia obejmujące etykę pracy podczas realizacji reportażu
– poznacie też sposoby pracy podczas zdobywania zaufania w różnych grupach społecznych i pracy z ludźmi w sytuacjach intymnych
– jak tworzyć fotografię wielowymiarową zawierającą nie tylko wizualnie ciekawe elementy rejestrowanego świata ale również intrygę oraz pokłady emocji towarzyszące bohaterom naszej historii
Będzie też okazja do zaprezentowania zdjęć i materiałów które przyniosą ze sobą uczestnicy warsztatów, wysłuchania opinii na ich temat oraz konsultacji, które mają na celu pomoc w obraniu odpowiedniego kierunku przy ich kontynuacji.
DLA KOGO?
Warsztat skierowany jest głównie do osób świadomie i umiejętnie korzystających z aparatów fotograficznych. Spotkanie przeznaczone zarówno do profesjonalnych fotografów jak i ambitnych amatorów fotografii, zainteresowanych budowaniem narracji wizualnej o tematyce społeczno-obyczajowej i tworzenia zaangażowanych tematów fotograficznych. Zajęcia są doskonałą mieszanką wykładów, dyskusji i prezentacji multimedialnych, dzięki którym będziecie bardziej świadomie naciskać spust migawki.
ZGŁOSZENIA
Aby wziąć udział w warsztatach należy zgłosić swoje portfolio prezentujące zainteresowanie tematyką społeczno-obyczajową, składającego się z 6-12 wybranych zdjęć pojedynczych lub zestawu 10-15 zdjęć z historii nad którą rozpoczęliście pracę i wysłać zgłoszenie: bit.ly/Workshops_Smiejek
Materiały prosimy przesłać w formie linka wetransfer lub do folderu na adres: mariusz.smiejek@gmail.com oraz contact@fotspot.pl
Prosimy nie przesyłać plików zdjęć w treści maila lub jako załączników.
W temacie wiadomości prosimy wpisać: „Warsztaty Visual Storytelling – Portfolio (Londyn lub Poznań)”
Format jpg, dłuższy bok 1800pix, rozdzielczość 72dpi, przestrzeń barwna Adobe RGB.
MARIUSZ ŚMIEJEK
Niezależny fotograf dokumentalny, zajmuje się głównie długoterminowymi tematami społecznymi, m.in. życiem codziennym w post konfliktowej Irlandii Północnej (2010-2020) oraz przyczynami i skutkami migracji z Afryki Zachodniej do Europy (2017-2022). Laureat wielu prestiżowych nagród i wyróżnień w Polsce i za granicą, m.in. magazynu National Geographic (2011,2012,2015) Grand Press Photo (2017, 2018), IPA w USA i Sony World Photo Award. Autor wielu indywidualnych i zbiorowych wystaw w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hong Kongu, Ghanie i w Polsce. Uczy fotografii w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Włoszech, Polsce, Portugalii i Ghanie. Jego zdjęcia ukazały się m.in. w: The New York Times, National Geographic, Time, Der Spiegel, The British Journal of Photography, FotoEvidence oraz w wielu innych. Współpracował m.in. z Deutsche Press Agentur i Visum Images.