Miłośnik patrzenia – Kamil Myszkowski
wernisaż 1.03.2023 / godzina 18:30 / Galeria Katowice Zpaf
Prezentowana wystawa stanowi wynik ostatnich pięciu lat moich pracy badawczej nad ruchem fotoamatorskim, a jej głównym celem jest zobrazowanie postaw i wizerunku fotoamatora, jaki wykształcił się w historii i w kulturze. Jest to oczywiście pewne spojrzenie na omawiany problem, bo wydaje się niemożliwym stworzenie całościowego oglądu. Również ja byłem fotoamatorem, dlatego nie ucieknę od wątków autobiograficznych, które widz dostrzeże na wystawie. W końcu najlepszym punktem odniesienia jest własna postawa, mam jednak nadzieję, że nie przyćmi ona szerszego kontekstu.
Czy fotografia to trudna dziedzina? Czy każdy może się nią zajmować? Czy aparat fotograficzny to narzędzie dokumentacji odpowiednie dla każdego? Dla wielu omawiane medium przez blisko 200 lat swojego istnienia stawało się sposobem i celem życia, a aparat bywał dosłownie przedłużeniem oka. Fotografia stała się źródłem pasji, radości, miłości, ale i przyczyną tęsknoty, oddania czy walki. Nie brakuje przecież w historii i takich, którzy wpadli w szczególną pułapkę spojrzenia, poświęcając się przy tym bezgranicznie.
Warto wspomnieć o motywacjach i sposobie pracy. Prezentowane w ramach wystawy dzieła wpisują się w zaproponowaną i praktykowaną przez Jerzego Lewczyńskiego koncepcję „archeologii fotografii”. W swoich działaniach postanowiłem potraktować ją dwojako – przede wszystkim jako praktykę twórczą, ale z drugiej strony również jako metodę badawczą. Wykorzystanie w pracy nad wystawą wspomnianej wyżej koncepcji, przejawiało się w moim przypadku na kilka sposobów. Po pierwsze było przywracaniem pamięci o faktach i zdarzeniach zrekonstruowanych na podstawie znalezisk fotograficznych. Po drugie było poszerzaniem pola oddziaływania obrazu poprzez sięganie w głąb fotografii i badanie jej materialności. Po trzecie – ujawnianiem magiczności medium jako wyzwalacza pamięci i emocji. Po czwarte jako szczególny rodzaj działań badawczych, zarówno nad samym medium jak i nad tym, co ono ilustruje.
A czy państwa fotografia pochłania w pełni, czy może jesteście tylko użytkownikami aparatu fotograficznego? Jak pasja może wpływać na życie i w jaki sposób je zmienia – mam nadzieję, że wystawa „Miłośnik patrzenia” pozwoli wspólnie uzyskać odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Mam również nadzieję, że za jej sprawą we właściwy sposób oddam hołd fotoamatorom.
Kamil Myszkowski
Miłośnik patrzenia – w ramach tak wymownego i wielowymiarowego określenia sytuuje siebie i swoją działalność Kamil Myszkowski – fotograf, artysta wizualny, kolekcjoner starych fotografii, działający twórczo w ramach Okręgu Śląskiego ZPAF.
„Miłośnik patrzenia”, to jednocześnie tytuł najbliższej wystawy autorskiej, którą niebawem, bo już z początkiem marca 2023 roku, będziemy mieli przyjemność oglądać w katowickiej Galerii ZPAF. Dotyka ona niezwykle obszernego i ciekawego zagadnienia ściśle związanego z fenomenem fotografii amatorskiej.
Recepcję najnowszej wystawy Myszkowskiego sytuować można na co najmniej dwóch poziomach.
Pierwszy z nich, to punkt widzenia fascynata, entuzjasty, zapaleńca – miłośnika właśnie –darzącego wielką sympatią ten właśnie obszar aktywności fotograficznej, nadto potrafiącego twórczo wykorzystać potencjał „spojrzenia amatora”.
Echa nawiązania do koncepcji „archeologii fotografii” Jerzego Lewczyńskiego, do których autor szeroko się odwołuje, są w prezentowanych pracach świadomie i precyzyjnie ulokowane, ale ich wydźwięk jest subtelny. Tylko tyle, ile potrzeba, by unieść przekaz.
Drugi sposób „odczytania” uroku fotografii amatorskiej w interpretacji Kamila Myszkowskiego lokuje się w ujęciu syntetycznym: jako funkcja dociekliwości i ścisłości metodologicznej badacza, rozpracowującego szczegółowo to niełatwe zagadnienie. Taka polaryzacja, choć z gruntu pozorna (miłośnik-badacz), stanowi ciekawy wyróżnik prezentowanej wystawy. Autor podejmuje się próby dowartościowania samej idei fotografii amatorskiej, która współcześnie obrosła piętnem pejoratywnych skojarzeń. Wystawa niniejsza odnosi się bowiem w sposób bezpośredni do pracy doktorskiej (a w zasadzie stanowi jej integralną część), którą twórca niebawem będzie finalizował.
Autor pisze w swoim tekście do wystawy:
„Prezentowana wystawa stanowi wynik ostatnich pięciu lat mojej pracy badawczej nad ruchem fotoamatorskim, a jej głównym celem jest zobrazowanie postaw i wizerunku fotoamatora, jaki wykształcił się w historii i w kulturze. Jest to oczywiście pewne spojrzenie na omawiany problem, bo wydaje się niemożliwym stworzenie całościowego oglądu.”
Jerzy Orawski
Kamil Myszkowski – artysta fotografik, twórca instalacji i wideo, kolekcjoner fotografii i starych negatywów, kurator wystaw fotograficznych i historycznych, animator życia kulturalnego. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski. Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Doktorant w Instytucie Nauk o Kulturze na Wydziale Humanistycznym
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Stypendysta Prezydenta Miasta Sosnowca w Dziedzinie Kultury w 2020 roku. Na co dzień pracuje w Dziale Dokumentacji Mechanicznej Muzeum Śląskiego
w Katowicach oraz jako nauczyciel fotografii. Uczestniczy w działaniach jaworznickiej Szkoły Widzenia oraz Grupy 999. Prowadzi warsztaty fotograficzne dla różnych instytucji.
1 Komentarzy
Adam
Docent Myszkoski, przerost formy nad treścią, upierdliwy nauczyciel mega był.