Opis
Tereza Vlčková tworzy gładkie zdjęcia z pogranicza jawy i snu. Seria „Two” przywodzi na myśl „Lśnienie” Kubrica, a w „Mirrors Inside” widzimy jakieś absurdalne przedstawienie z precyzyjnie powieloną jedną postacią w klaustrofobicznej przestrzeni teatralnej. W czarno-białych zdjęciach Asgera Carlsena jesteśmy świadkami jakiegoś sensacyjnego zdarzenia jak u Weegeego, tylko, że w tych sytuacjach jest coś innego i niezdefiniowanego, niesamowitego, ale otwartego na nasze interpretacje. Cykle „Wszystkie rzeczy, które mam” Iwo Rutkiewicza jest o rzeczach, które się ma, i w które się obrasta. Są na przykład zbiory przezroczyste, zielone czy pożyczone. Po czym rozmawiamy z Wojtkiem Wilczykiem o religijności polaków i o jego zdjęciach z albumu „Kalwaria”. Rafał Swosiński zamiast filozofować sfotografował Górkę Klasztorną, pokazaliśmy je jako przykład innego podejścia do fotografowania uroczystości religijnych niż u Wilczyka. Rozmawiamy też z Charlsem Frégerem o portretowaniu współczesnych „plemion”. Andrzeja Polakowskiego pokazujemy cykl zdjęć polskich Romów z 1967 roku w momencie, gdy przymusowo ich osiedlano zakazując poruszania się taborami. Luci Ganievy pokazujemy cykl „Zachód sławy” – zdjęcia aktorów i aktorek z domu spokojnej starości, którzy tam dożywają swych dni pamiętając sławę z ich młodości, oraz „Żelazne muły”, które pokazują ludzi z ich motorami, które zastąpiły konie. „Miasta i ogrody” to cykl zdjęć fotoreportera Macieja Kuszeli, który jednak poprzez różne techniki fotografowania i manipulację przy obróbce, nie do końca oddaje rzeczywistość zastaną. W „Portfolio Młodych” jesteśmy z kamerą otworkową wśród zwierząt z Pawłem Olearką w cyklu nomen omen „Animals”. Adam Mazur pisze o wystawie „Nieoczywiste 2009” (do numeru dołączona jest też płyta DVD z nią). Daria Kołacka pisze fotografii rosyjskiej z lat 1991-2010 na podstawie wystawy, która odbyła się wówczas w Paryżu a Krzysztof Jurecki o wystawie „Archetyp fotografii: Joachim Froese, Grzegorz Przyborek, Ken Matsubara” z ówczesnej CSW Łaźnia w Gdańsku. Jest sprawozdanie z II Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Młodych w Jarosławiu, z wystawy Andreasa Feiningera w MCK w Krakowie oraz z wystawy w londyńskim Tatę Midern „Exposed: Voyerism, Surveillance and the Camera”. „Photographers’ Network 2010” – to kolekcja fotografii zapoczątkowana przez Thomasa Kellnera, który co roku do jej budowania zaprasza poznanych wcześniej fotografów. SETSE (Seeing Europe Through Stranger’s Eyes) to projekt europejskiej sieci fotograficznej, która wtedy zrealizowała temat „Rodzina i jedzenie w Europie”. Jest też materiał o „Polsce”, czyli o ekskluzywnym magazynie ilustrowanym wysyłanym od połowy lat 50tych w świat w pięciu językach, oczywiście treści umieszczane w nim były o naszym kraju. Sławomir Tobis zastanawia się na przekleństwami, a może błogosławieństwami wydruków cyfrowych + recenzje publikacji
Artyści numeru: Tereza Vlčková, Iwo Rutkiewicz, Wojtek Wilczyk, Rafał Swosiński, Charles Fréger, Andrzej Polakowski, Lucia Ganieva, Maciej Kuszela, Paweł Olearka,
Autorzy tekstów: Vladimír Birgus, Kuba Ryniewicz, Marika Zamojska, Waldemar Śliwczyński, Katarzyna Majak, Bogdan Konopka, Iriną Czmyriewa, Adam Sobota i Bożena Anna Kuszela, Adam Mazur, Daria Kołacka, Krzysztof Jurecki, Wojciech Wilczyk, Zuzanna Sokołowska, Witold Kanicki, Marianna Michałowska, Grzegorz Klatka, Aleksandra Śliwczyńska-Kupidura, Sławomir Tobis